Zaterdagmiddagconcert | Franz Schubert, Die schöne Müllerin

zaterdag 25 september, 16.00 uur

In het uitgebreide liedoeuvre van Franz Schubert komen maar twee echte cycli voor: Die schöne Müllerin en Winterreise. Ze zijn beide gecomponeerd op gedichten van Wilhelm Müller en gaan allebei over de twee meest karakteristieke thema’s van Schuberts latere oeuvre: de dood en het zwerven, ‘das Wandern’. Die schöne Müllerin is de eerste van deze twee cycli. Een jongeman die op korte tijd zijn werk en zijn geliefde verloren heeft, trekt de wijde wereld in, op zoek naar nieuw geluk. Al snel komt hij aan bij een molen, waar hij meteen aan de slag kan en al even snel verliefd wordt op de molenaarsdochter. Deze is hem niet ongenegen, maar houdt toch afstand. Kort daarna duikt een rivaal op waarvoor de molenaarsdochter meteen bezwijkt. Overmand door jaloezie en verdriet, stort de jongeman helemaal in en beneemt hij zich het leven.
Een aparte rol in Die schöne Müllerin wordt ingenomen door het beekje (“das Bächlein”). Voor de jongeman is het riviertje een toeverlaat in zijn zoektocht naar geluk. In het tweede lied, met de veelzeggende titel Wohin?, wordt de beek letterlijk als een gids aangesproken en ook verderop in de liedcyclus zal de jonge gezel nog meermaals bij de beek te rade gaan, op zoek naar zekerheid of troost. Wanneer alle hoop vervliegt en de jongeman ten slotte beslist om uit het leven te stappen is het dan ook geen toeval dat hij diezelfde beek uitkiest als plek om te sterven.

Hoewel Die schöne Müllerin over concrete mensen gaat, staan de jonge molenaarsknecht ook symbool voor de romantische ziel. De jongeman is het prototype van de romantische zoeker, ‘der Wanderer’, zoals vanaf het eerste lied van de cyclus – Das Wandern – wordt duidelijk gemaakt. Karakteristiek voor dit type is de fundamentele onvrede met het leven. De romanticus leeft in permanent conflict met zichzelf en zijn omgeving. Hij lijdt aan ‘Weltschmerz’ en gaat ten onder aan een verzengend maar ook vaag verlangen naar een betere wereld (‘Sehnsucht’). Of, zoals het klinkt in Schuberts bekende lied Der Wanderer: “Dort wo du nicht bist, dort is das Glück” (“Daar waar jij niet bent, daar is het geluk”). De romanticus is een fundamenteel ontheemde. Fundamenteel, omdat hij geen thuis heeft, zowel fysiek als zielsmatig. Wat hij begeert, ontsnapt hem steeds. Hij vindt nooit rust omdat hij geen vrede kan hebben met zichzelf. Daarom zijn er alleen maar ontsnappingsroutes – in de kwetsbaarheid en/of de grootsheid van de natuur, in de schoonheid van de kunsten (in het bijzonder de muziek, natuurlijk), en uiteindelijk in de dood, de rust der rusten.

Programma

Pablo Gregorian, tenor
Henriëtte Wirth, piano

Franz Schubert (1797 – 1826)
Die schöne Müllerin D.795 (1823)

Das Wandern
Wohin?
Halt!
Danksagung an den Bach
Am Feierabend
Der Neugierige
Ungeduld
Morgengruss
Des Müllers Blumen
Tränenregen
Mein!
Pause
Mit dem grünen Lautenbanden
Der Jäger
Eifersücht und Stolz
Die liebe Farbe
Die böse Farbe
Trockne Blumen
Der Müller und der Bach
Des Baches Wiegenlied

Vrij toegankelijk met een entreekaartje voor de kerk. Met een Museumkaart, Rotterdampas of Vriendenpas Sint-Jan is de toegang gratis.

Reserveren is niet mogelijk voor dit concert
Om het concert bij te kunnen wonen moeten wij vragen om uw Coronapas

De Armeens-Nederlandse tenor Pablo Gregorian is zowel solist als ensemblezanger en heeft een breed repertoire in zowel oratorium, opera als lied. Na het behalen van zijn masterdiploma’s in Theoretische Natuurkunde en Geofysica aan de Universiteit Utrecht, studeerde hij zang aan de Oude Muziekafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Op dit moment rondt hij de masteropleiding zang af op CODARTS te Rotterdam bij Marcel Reijans.
Als solist zong Pablo Gregorian onder andere met het Apollo Ensemble, met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest en in een aantal volledig geënsceneerde barokopera’s onder leiding van Michael Chance. Als liedzanger was hij te horen op het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog. Ook vormt hij een duo met (forte)pianiste, klaveciniste en barokharpiste Henriëtte Wirth. Hiernaast is hij als ensemblezanger verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging.
Volgend seizoen is Pablo Gregorian te horen als Alessandro in een semi-concertante uitvoering van Mozart’s opera Il rè pastore. Daarnaast zingt hij in The Apocalyps: the opera that Bach never wrote, een samenwerking van OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging. Ook soleert hij bij het Apollo Ensemble in het oratorium Esther van G.F. Händel.

Henriëtte Wirth studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Klára Würtz en Paolo Giacometti, Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel bij Herman Stinders en pianoforte bij Piet Kuijken en Bart van Oort aan respectievelijk het Koninklijk Conservatorium te Brussel en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hiernaast volgde zij barokharplessen bij Nicolas Achten en Sarah Ridy.
Henriëtte sloot haar studie Muziekwetenschap af met een doctoraalscriptie over Janny van Wering, de eerste professionele klaveciniste in Nederland.
Henriëtte is zowel als solist actief, als in de kamermuziek en als continuospeler. Zo richtte zij in 2014 een barokorkest in Brussel op, Ars Mirabilis, een orkest met een flexibele bezetting, variërend van 5 tot 25 musici. Ook is Henriëtte klavecinist van het oude muziekensemble La Favorita, dat zich kenmerkt door een uniek instrumentarium, en zich toelegt op Weense hoogbarok uit de 18e eeuw. Als barokharpist is zij verbonden aan ensemble L’Olivastro, een ensemble dat zich juist richt op Italiaanse muziek uit het begin van de 17e eeuw. Samen met klarinettist Steven Geraads en cellist Timothée Busch richtte Henriëtte in 2009 het Arcadië Trio op, waarmee zij in 2019 het tienjarig jubileum vierde met een concerttournee door Nederland en Spanje.
Sinds 2007 is Henriëtte met veel plezier als piano- en klavecimbeldocent verbonden aan het cultuurcentrum van de Universiteit Utrecht. Dit jaar heeft zij een nieuwe pianolespraktijk geopend in het centrum van Culemborg.

alle concerten en evenementen

Translate »