Kamermuziek | Joep van Geffen, bariton, en Cees-Willem van Vliet, pianist

Livestream | Zaterdag 13 juni, 16:00 uur

‘Ik kan niets anders dan aan jou te denken… Wat heb je met me gedaan? Kun je de toverspreuk die je over mij hebt uitgesproken niet ongedaan maken?’
Driemaal in het bijzonder hield Johannes Brahms (1833-1897) zich bezig met de dood, en daarmee ook met teksten uit de Lutherbijbel, als ‘niet expliciet gelovige’ zoekend naar ‘universele woorden van troost’. In de jaren 1865-1868 schreef hij, naar aanleiding van de dood van zijn moeder, zijn beroemde ‘Deutsches Requiem’ (op. 45), nog een vrij vroeg werk dus eigenlijk. Helemaal aan het eind van zijn leven, in 1896, dook hij weer in de Schrift, om de ‘Vier ernste Gesänge’ te schrijven, naar aanleiding van de dood van zijn levenslange onbereikbare liefde Clara Schumann, de vrouw van componist Robert Schumann. Daarna zou hij nog een bijzondere set orgelkoralen schrijven, allen meditaties op de naderende dood, waarna de componist overleed.

Lees verder onderaan deze pagina, waar u ook de teksten & vertalingen kunt downloaden.

 

Klik hier om de livestream te bekijken.

Programma

CLARA SCHUMANN (1819-1896)

Romanze a-moll, WoO (1853)   –  piano

JOHANNES BRAHMS (1833-1897)

Lieder und Gesänge, op. 32 (1864)  –  zang & piano
– ‘Wie rafft’ ich mich auf in der Nacht’
– ‘Nicht mehr zu dir zu gehen’
– ‘Ich schleich’ umher, betrübt und stumm’
– ‘Der Strom, der neben mir verrauschte’
– ‘Wehe, so willst du mich wieder’
– ‘Du sprichst, daß ich mich täuschte’
– ‘Bitteres zu sagen denkst du’
– ‘So stehn wir, ich und meine Weide’
– ‘Wie bist du, meine Königin’

Andante uit Sonate f-moll, op. 5 (1853)   –  piano

“Der Abend dämmert, das Mondlicht scheint,
Da sind zwei Herzen in Liebe vereint
Und halten sich selig umfangen.”     (Sternau)

Vier ernste Gesänge, op. 121 (1896)  –  zang & piano
– ‘Denn es gehet dem Menschen wie dem Vieh’
– ‘Ich wandte mich, und sahe’
– ‘O Tod, wie bitter bist du’
– ‘Wenn ich mit Menschen- und mit Engelszungen’

Steun de musici met uw donatie!

Scan de onderstaande QR-code of klik hier om via IDEAL een eenmalige gift te doen. U kunt ook zelf een bedrag overmaken naar NL93 INGB 0000381399 ten name van Stichting Goudse Sint-Jan onder vermelding van “Concert 13 juni – Joep van Geffen en Cees-Willem van Vliet”.

UW DONATIE KOMT VOLLEDIG TEN GUNSTE VAN DE UITVOERENDEN.

Concert 13 Juni Joep Van Geffen En Cees Willem Van Vliet

Download hier de teksten & vertalingen

Tegenover deze ‘Vier ernste Gesänge’ staat deze middag de vroegste liedcyclus die Brahms schreef, de 9 ‘Lieder und Gesänge’ (op. 32). Hoewel in tegenstelling tot de traditionele romantische Liedcycli de teksten niet als een geheel geschreven zijn, maar uit twee verzamelingen, van twee dichters, door Brahms tot een bloemlezing zijn geschikt, vormen de liederen wel degelijk een eenheid. Men deelt de serie vaak in drie delen in, als een soort psychologische reis: de gedichten 1 t/m 4 vormen een klacht over de verloren of onbereikbare liefde, lied 5 en 6 een poging om te ontsnappen aan de banden van de (sensuele) liefde, de laatste liederen 7 t/m 9 bezingen de geliefde juist als object van bewondering. Inhoudelijk en muzikaal vormen het eerste en laatste lied elkaars tegenpolen: van de onbestemde, bijna hallucinante dwaaltocht in de nacht naar de berusting in één van de fraaiste liefdesliederen die de Duitse romantiek heeft voortgebracht. Hoewel Brahms, die met Clara een uitgebreide correspondentie onderhield, nergens over deze liedcyclus in het bijzonder wordt geschreven, wordt er over het algemeen van uit gegaan dat hij bij deze cyclus Clara voor ogen heeft gehad.

alle concerten en evenementen

Translate »